Schouderklachten

Een gezonde schouder beweegt goed en pijnloos in verschillende richtingen. Heeft u last van uw schouder, dan komt dat meestal door overbelasting of door een verkeerde beweging. Schouderklachten zorgen ervoor dat u simpele, dagelijkse dingen lastig of niet meer kunt doen.

Hoe ontstaan schouderklachten?

De schouder is een complex gewricht. Ook is uw schouder het beweeglijkste gewricht van uw lichaam. Schouderklachten kunnen ontstaan door een beschadiging, blessure of door slijtage. De meeste schouderklachten zijn aspecifieke of mild specifieke klachten. Dat wil zeggen dat er geen structuren kapot zijn in de schouder.

Hoe ziet de schouder er uit?

De schouder zorgt ervoor dat je arm vastzit aan je romp. Het schoudergewricht bestaat uit de schouderkop, de schouderkom en de spieren en pezen (samen rotator cuff genoemd). Om het schoudergewricht heen ligt een kapsel dat ervoor zorgt dat de pees niet tegen het bot of je huid aankomt.

Pezen zitten aan het eind van spieren en verbinden de spieren met de botten. Een peesontsteking (tendinitis) kan verschillende oorzaken hebben: • Blessure of overmatige prikkeling: door het teveel herhalen van een beweging of het te veel belasten van een spier door fanatiek sporten. Ook is een peesontsteking onderdeel van RSI (Repetitive Strain Injury). • Lichamelijke factoren zoals beenlengteverschil, een voetafwijking of een onderliggende reumatische aandoening. • Botten en gewrichten: instabiele gewrichten of botontkalking (osteoporose). Dit is voornamelijk bij mensen boven de 40 jaar. Verschil tussen peesontsteking en slijmbeursontsteking Een peesontsteking lijkt veel op een slijmbeursontsteking. Beide hebben te maken met een blessure of overbelasting van je spier en in beide gevallen zwelt de pees op en gaat het ontsteken. Het verschil tussen een peesontsteking en een slijmbeursontsteking is het soort pijn: bij een slijmbeursontsteking is de pijn vrij dof terwijl de pijn bij een peesontsteking heel scherp is. De ontstekingen komen vaak samen voor.
Een frozen shoulder is letterlijk vertaald een bevroren schouder. Dit is de algemene term voor bewegingsverlies in de schouder. Heeft u last van een frozen shoulder, dan kunt u uw schouder en arm slecht gebruiken. De klachten beginnen met een pijnlijke en stijve schouder. Daarna kunt u plotseling een hevige pijn voelen in de schouder, waardoor u uw arm niet of nauwelijks meer kunt bewegen. De oorzaken van een frozen shoulder zijn niet altijd bekend, maar kunnen te maken hebben met een onderliggend ontstekingsproces. Een frozen shoulder kan ontstaan:
  • na een val of na ontwrichting van de schouder;
  • als reactie op een peesontsteking of slijmbeursontsteking aan de schouder;
  • na een beroerte;
  • na langdurige bewegingsbeperking door een ongeluk of operatie aan het schoudergewricht.
Iedere situatie die ervoor zorgt dat u uw schouder of arm niet goed kan bewegen, vormt een risico en kan leiden tot een frozen shoulder. Uit onderzoek is gebleken dat een frozen shoulder vaker voorkomt bij mensen met diabetes, hartproblemen of schildklieraandoeningen.
Bij een impingement syndroom zit het weefsel onder het schouderdak ingeklemd tussen de schouderkop en schouderdak. Soms is de vernauwing aangeboren en soms komt de vernauwing door het aangroeien van bot. Bepaalde sporten en beroepen waarbij de schouder hoog wordt geheven, kunnen een extra overbelasting veroorzaken. De inklemming kan ook komen door verkalking. De verkalking ontstaat door kleine beschadigingen in de slijmbeurs of pees. De belangrijkste pijnklachten bij het impingement syndroom zijn pijn en bewegingsbeperking. De pijn is eerst kort aanwezig, maar wordt uiteindelijk constant. U voelt pijn als u uw arm van uw lichaam af beweegt en wanneer u werkzaamheden uitvoert boven schouderhoogte.