Rugklachten

Rugklachten of klachten aan de wervelkolom zijn de meest voorkomende klachten aan het houdings- en bewegingsapparaat van een persoon. Zo’n 80-90% van de volwassenen heeft wel eens last van zijn of haar rug. Soms met uitstraling naar de billen of benen.

Hoe ontstaan rugklachten?

De meeste rugklachten ontstaan tussen het twintigste en vijftigste levensjaar door overbelasting of verkeerde houding. Ook stress is een belangrijke oorzaak van rugklachten. In slechts 5% van alle rugklachten is de oorzaak een ziekte of afwijking, zoals een hernia, een wervelbreuk door ingezakte tussenwervelschijven of ernstige slijtage van de rug.

Hoe ziet de rug er uit?

De rug bestaat in totaal uit 7 nekwervels, 12 borstwervels (middenrug) en 5 lumbale wervels (onderrug). De laagste wervel is verbonden met de top van het heiligbeen.
Tussen twee wervels zit een tussenwervelschijf. Deze tussenwervelschijven zorgen ervoor dat de wervelkolom kan bewegen.

Aspecifieke lage rugpijn is pijn tussen de onderste ribben en bilplooien, zonder specifieke lichamelijke oorzaak. Soms ervaart u ook uitstraling in een been. De oorzaak is vaak overbelasting van spieren en/of gewrichten van de lendewervelkolom of borstwervelkolom. Voor dit type lage rugklachten kunt u bij Fysio-Aktief terecht voor een speciaal beweegprogramma: de Rug Revalidatie Training. Door de training vergroot u de belastbaarheid van uw rug.
Specifieke lage rugpijn is rugpijn waarbij de oorzaak van de klachten zichtbaar is en er een diagnose is gesteld. Een MRI-scan of ene röntgenfoto geven een duidelijk beeld van de kwaliteit van de wervelkolom. Op basis van deze informatie zal de behandeling worden opgezet. Specifieke lage rugpijn kan zijn: • Uitstralingspijn in beide benen – lumbale kanaalstenose • Hernia in de onderrug - lumbale hernia • Verschoven lumbale wervel -spondylolisthesis