Heupklachten

Heupklachten kunnen op iedere leeftijd ontstaan. Met normale dagelijkse inspanning belast u uw heupgewricht. Overbelasting kan leiden tot klachten.

Hoe ontstaan heupklachten?

Oorzaken van heupklachten zijn meestal slijtage (artrose), een slijmbeursontsteking, overbelasting of een (aangeboren) afwijking van het heupgewricht. Als mensen ouder worden, verslechtert het kraakbeen of verdwijnt het soms helemaal. Hierdoor komt het onderliggende bot gedeeltelijk bloot te liggen.

Hoe ziet de heup er uit?

De heup bestaat uit een stevige kom (deel van het bekken) en de kop (deel van het bovenbeen). Om de botten zit een stevig kapsel van banden en spieren. Op het ronde bovenste deel van het bot zit kraakbeen.

Fysio-Aktief helpt!

Veel heupklachten zijn aspecifieke klachten, wat betekent dat er geen sprake is van kapot weefsel, maar van overbelasting, verkeerd gebruik of een ontsteking. Fysio-Aktief helpt u! Na een onderzoek geven wij een goed advies over de beste behandeling en over hoe u om moet gaan met uw klachten.

Heupartrose of coxartrose komt veel voor. Door slijtage van het kraakbeen van de heup, beweegt de heup niet meer soepel en voelt het stijf aan. Heupartrose is een degeneratieve aandoening. Bij zeer ernstige gewrichtsslijtage kan zelfs het bot worden aangetast. De beschermende werking van het kraakbeen is dan volledig verdwenen. Bij lichte coxartrose is fysiotherapie zeer effectief. De behandeling richt zich op het mobiliseren van het gewricht en het sterk houden van de spieren om het gewricht heen door oefentherapie. Is er sprake van ernstige slijtage, dan is een operatie soms noodzakelijk.
Liespijn komt vooral bij jonge sporters voor. De liesstreek een druk anatomisch kruispunt. Botten, zenuwen, spieren, pezen, bloedvaten van de buik, het bovenbeen en het bekken komen hier bijeen. Liespijn heeft verschillende oorzaken: het kan te maken hebben met gewrichten pezen of kapsels en met organen. Ook kunnen de wervelkolom, het bekken en het heupgewricht betrokken zijn bij de liesklachten. Behandeling kan bestaan uit manuele therapie en oefentherapie, aangevuld met dry needling.
Slijmbeursontsteking van de heup of bursitis van de heup onstaat door overbelasting vn de heup of door een val. Ook bij arthrose komt slijmbeursontsteking ook relatief gezien vaker voor. Bij een slijmbeursontsteking in de heup bevindt de pijn zich aan de buitenkant van het bovenbeen. De behandeling van een bursitis bestaat in eerste instantie uit rust, eventueel een injectie en fysiotherapie.