Hand- en polsklachten

Hand- en polsklachten hebben een grote invloed op uw dagelijks leven. U gebruikt uw hand en pols constant.

Hoe ontstaan hand- en polsklachten?

Het is mogelijk dat er elders in uw lichaam een zenuw of bloedvat bekneld is geraakt door bijvoorbeeld een verkeerde houding, door een zwelling of door overbelasting. Hand- en polsklachten kunnen ook ontstaan door het plotseling terechtkomen op uw hand of pols. Ook werkhouding of stress kunnen hand- en polsklachten veroorzaken.

Hoe zien de hand en pols eruit?

Met de onderkant van uw onderarm vormen de handwortelbeentjes uw polsgewricht. De vijf middenhandsbeentjes vormen de basis voor uw vingers. Uw vingers bestaan uit veertien vingerkootjes. Zenuwen, banden en spieren laten uw gewrichten bewegen.

Fysio-Aktief helpt!

Fysiotherapie met daarnaast een ondersteunende brace bevordert het herstel. Door oefeningen zorgen wij ervoor dat u uw hand goed kunt blijven gebruiken.

Veel mensen van 55 jaar en ouder hebben last van artrose in de hand. De meeste mensen hebben er geen last van. Artrose van de hand ontstaat wanneer het kraakbeenlaagje slijt en het gladde oppervlak ruw en onregelmatig wordt. Deze slijtage is een natuurlijk proces bij het ouder worden. Ook kan het worden veroorzaakt door langdurige overbelasting van de handgewrichten, letsel aan de handgewrichten of een auto-immuunziekte, zoals reuma.
Het carpale tunnelsyndroom is een beknelling van de zenuw die loopt in het midden van de arm in de overgang van de onderarm naar de hand ter hoogte van de pols (carpale tunnel). In deze tunnel lopen de buigpezen van de vingers en de zenuw. De beknelling komt vaak door een zwelling van de bekleding van de pezen. Hormonen spelen hierbij een belangrijke rol. Ook mensen met reuma of suikerziekte hebben vaak las van het carpale tunnelsyndroom. U voelt een dof, tintelend of pijnlijk gevoel rondom de duim en vingers. De pijn kan uitstralen naar de onderarm, elleboog en schouder.
Bij een triggerfinger is de buigpees van uw vinger ontstoken. Deze pees loopt van de handpalm naar uw vinger toe. Door de ontsteking zwelt de pees op. Uw vinger komt in gebogen stand vast te zitten; net alsof u de trekker van een pistool met die vinger overhaalt. Een triggerfinger komt vooral voor bij vrouwen tussen de 45 en 65 jaar en wordt veroorzaakt door overbelasting of stevige, langdurige druk op de pezen in je vingers.